2009-09-14
 22:27:13

Peptalk




Det här inlägget kommer jag att tillägna alla ni där ute som känner att självkänslan inte är som den borde vara. På topp. Jag vill försöka få folk att må bättre, hur skumt det än låter när jag själv kanske inte alltid är den gladaste av folk. Men så länge andra mår bra, mår jag också bra.


Såhär är det. Tricket är att man inte ska ta åt sig, när man vet att folk har fel. På många plan har jag lärt mig detta faktiskt. Folk sa förr åt mig att jag var en plugghäst, en bitch, en... ja, gud vet vad. Vill inte skriva ut alla ord med hänsyn till alla läsare i alla åldersgrupper. Fel ord kan komma ut och dessutom komma till fel folk. I alla fall har det inte låtit som musik i öronen, kan jag säga. I alla fall. Ta inte åt er, om ni vet att de har fel! Oftast har de ju faktiskt fel.


Folk brukar avfyra alla ord de kommer på. Bara för att försöka såra. Inte ha rätt i det de säger. Men lyckas de såra spelar det ingen roll om de har rätt eller fel. Så låt dem inte trampa ner på dig! Du vet bäst själv vad som är rätt och vad som är fel. Och vet du vad? Om de har rätt, så ljug inte och säg att det de säger inte är sant. För det kommer väl fram förr eller senare att ditt pokerface suger.


Stå istället för att det de säger är sant. Du kanske ångrar dig och önskar att det inte hänt, att det inte varit så, men vad ska man göra? Det går ju inte att få något ogjort. Istället för att älta är du mogen nog att gå vidare. Och det är inte de.
Det du vet att du själv är bättre på, det är att du inte sjunker lika lågt som de, och går till personangrepp. Lägre än så är svårt att sjunka, när man vill mucka bråk. Det behöver inte gälla dig eller dina vänner. De kan försöka att hugga så djupt att de går på dina familjemedlemmar. Den visan har vi alla hört förr. Men även här behöver allt nödvändigtvis inte vara sant. Så länge de har fel, har du ingenting att bli ledsen/sårad över.


Det gäller att öva. Öva, öva, öva, tills du inte längre känner att du tar åt dig av det folk säger. Av det folk kallar dig, vad de gör. För det är egentligen vad du tycker om dig själv, som spelar mest roll.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: