2009-09-21
 01:28:20

Alkohol och droger



Ännu fler tankar sådär mitt i natten. Tur att jag är ledig "imorgon" (dagen har redan börjat).
Funderar på varför alkoholen ska behöva spela så stor roll i ungdomars liv? Och varför den ska påverka så mycket?
Varför ska det vara så häftigt att supa sig redlös och medvetslös? Fullt ös - medvetslös, leder inte bara till medvetslöshet utan även Maria Ungdom, magpumpning, pinsamt snack med vuxna hjärnskrynklare och föräldrar.


Vi är ungdomar. Vi borde veta om att alkohol i lagom mängd inte ens är bra för oss. I dagens samhälle vet vi om att alkohol kan framkalla ett beroende och att det påverkar oss på värsta sätt. Vi blir någon helt annan, beter oss på ett sätt vi aldrig skulle kunna drömma om i nyktert tillstånd.



Och inte bara vi ungdomar. Vuxna också. Satt idag på ett ställe i närheten av där jag bor. Ska inte avslöja för mycket men jag insåg en sak. Det satt två män ett par bord ifrån mig och den ena vädjade till den andre: "Men kan du inte snälla vara nykter på tisdag? För min skull? Dessutom borde du ta in på något behandlingshem, det kan ju fan inte fortsätta såhär..." Är det så vi vill ha det? Är det så vi ser på vår framtid? Rehab, ett hem på trottoaren och noll inkomst. Det är inte ens en framtid - det är en mardröm.


Alkohol är som droger fast i mildare form. Man kan bli beroende. Man blir absolut någon helt annan och det kostar en massa pengar. Är det så bra, verkligen?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: