2009-03-31
 20:25:37

En aning lättare

Det gick ganska bra på utvecklingssamtalet. Jag sa faktiskt till Janne att det känns som att han har en tendens till att ibland underskatta sina elevers kunskaper, och i vissa fall överskatta. Han sa att han endast utgår efter betygskriterierna när han sätter betyg. Han försökte göra det klart att han inte drog förhastade slutsatser, men det har jag fortfarande svårt att tro.
Och vad jag kände mig kränkt! Mitt favoritämne har ju alltid, verkligen alltid, varit svenska. Jag älskar att skriva, prata, låta folk få höra mina åsikter och tankar, jag älskar att läsa... ändå säger han det som att svenska kanske inte är mitt starkaste ämne. Jag har inget tillräckligt bra vokabulär för honom, och han har mage att jämföra mig med andra elever som jag inte tänker nämna här. "Den här eleven läser ju lite svårare böcker och på så vis får eleven ett lite bredare ordförråd, och jag tycker att du borde göra samma sak." Jag tänker inte kopiera någon annan för att få högsta betyg, jag gör på mitt eget sätt och om inte det är nog tänker jag överklaga när mina betyg har kommit. Punkt slut.

Okej. Nu ska jag ta upp ett helt annat ämne, försöka lugna ner mig lite åtminstone.
Har ni tänkt på hur community-flugan ändras på nätet? Vi tar ett exempel.
När jag var yngre och började hänga på nätet var den första community jag besökte spel.tv4.se som sedan några år tillbaka har hetat blip.se och jag tror till och med att jag har mitt konto kvar där. Detta var i slutet av 2003. Sen introducerade en vän till mig Playahead, och den sajten var väl kul i några år, fram tills för något år sen då jag skaffade mig Facebook. Med tiden har jag insett att man har sökt sig till så mycket mognare communitys. Först, Blip.se. Då ville man spela spel, men samtidigt kunna snacka med sina vänner. Sen slutade man spela spel, men ville ändå kunna chatta med vänner, sen spelade även musiken stor roll, så då hängde man på Playahead.
Nu är det Facebook som gäller, då man har insett att man inte behöver en community för att bara ha kul och lyssna på musik, utan man kan snacka med vänner, kolla på bilder, filmer och annat. Musiken finns på iTunes.

Förstår ni vad jag menar? Man ändras så lätt efter vad andra gör på nätet. Och vad blir nästa stora community? Snälla, säg för fan inte Twitter...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: