2009-07-11
 13:58:54

Det handlar om styrka! Åtminstone psykisk...

Hallå.
Satt framför teven nyss och läste igenom lite nyheter, visserligen några dagar gamla men de förvånade mig.

1) Rupert Grint, som spelar Ronald Weasley i Harry Potter-filmerna, har drabbats av svininfluensan. Som tur är så är han på bättringsvägen. Det som vore värst var om han dog och inte fick vara med och spela in den sista filmen.

2) Carolina Gynning slutar blogga. Orsaken är att hon inte längre orkar med alla nedlåtande och elaka kommentarer som strömmar in helatiden. Okej, henne brukar folk kalla "stark". Själv kan jag nog inte hålla med, om man tar åt sig av bloggkommentarer på nätet.

Det är en sak som jag har lärt mig. Vad folk än skriver på nätet, så ska man inte ta åt sig. Folk som just förolämpar ens blogg och en själv som person via nätet, försöker oftast bara såra utan att egentligen mena det de skriver. Jag har lärt mig att bara sitta där framför min dator, och skratta.
Skratta åt alla patetiska och värdelösa nollor som tar sig tid att skriva en elak kommentar till mig. Wow, de bryr sig i alla fall på några hörn om mig. Bryr sig om att klicka in sig på min blogg eller vad det nu kan vara. Bryr sig om att klicka på kommentarsfältet, skriva en hel del ord och krumelurer, för att sedan bry sig om att skicka kommentaren så jag får läsa den. Och le.

Gynning, vad hände med dig och ditt självförtroende? Du som nästan skrikit ut att du var världens starkaste person. Psykiskt, alltså. Och nu tänker du stänga ner en av Sveriges nästan populäraste bloggar. På grund av elaka kommentarer.
Det finns ju faktiskt en hel del alternativ till att undvika detta. Antingen låter man bli att publicera kommentarer och ge dem extra plats i rampljuset, blockerar återkommande IP-adresser (jag vet själv inte hur man gör men vet att det går att göra) eller helt enkelt varnar alla läsare med att stänga av kommentarsfunktionen. För det går också.

Däremot det där om att blockera IP-adresser är nog svårt för såna där superkända bloggare, som har ett stort antal IP-adresser som läser deras blogg dagligen. Några tiotusentals, med andra ord. Då blir det nog jobbigt. Men då kan man bara sätta händerna för ögonen och sluta läsa kommentarerna. Om man nu tar åt sig så mycket.

Det gäller att lära sig. Lära sig att inte bry sig. Lära sig att skratta åt såna dumheter.
Såna idioter som faktiskt tar sig tid att tänka ut en tillräckligt smart kommentar, skriva ner den och skicka.


Lisa

Jag vill bara säga att den största anledningen till att Gynning lägger ner sin blogg är pga en grupp människor som har kommit med så grva hot för hennes eget och hennes familjs liv. Det handlar alltså inte bara om en "lite elak" kommentar.

Var bara tvungen att säga det ;)

<3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: