2008-12-27
 13:59:23

27:e december

Idag känner jag mig riktigt bitter. Haha, jag vet inte varför men det har väl delvis att göra med att jag inte fick åka till Farsta nu för att Jesper ställde in vårt fika och fönstershoppande för att gå och se när hans gamla lag spelar en fotbollsmatch. Förmodligen för att kolla hur dåliga de har blivit sen han slutade. För det har de säkert.

Så frågade jag Fredrik om inte jag kunde åka med honom till Farsta men han ska bara dit en snabbis med Mikael och Anders för att köpa fyrverkerier. "Vi kan ses imorgon istället". Jodå. Men det är ju en bit kvar. Och jag är rastlös nu.
Så då blev jag utan planer för dagen, och nu ska jag alltså bara behöva sitta. Och sitta. Då kan jag lika gärna dra igång ett nytt roligt ämne, en sak jag upptäckte nyss.

Jag har, som jag kanske har nämnt förut, Bilddagboken (för er som undrar *eko, host host* så heter jag MissFreedom). Och efter att jag har snokat igenom andras bilddagböcker har jag också upptäckt hur dåliga många är på att ta kort.
Fokuserar på helt fel saker, skakar med kamerahanden så att man undrar om de där tjejerna är tvillingar eller om hon bara är själv på fotot men fotografen råkade nysa eller något.
Och så ibland kan man få syn på såna där vackra bilder på exempelvis en brygga. Solen håller på att gå ner och... nej men hallå, där står ju en söt liten brud och vinkar. Men vart? Jo, i kanten av bilden. Man ser nämligen bara ena halvan av kroppen, den ena handen vinkar och den andra for åt helskotta. Jag antar att fokusen skulle vara på henne men den råkade hamna lite i skymundan för den fina bryggan och solnedgången.

Och det är inte första gången man har sett det. Nej då, det är något man har börjat vänja sig vid. Folk som går med ryggen vänd mot kameran, syns bara på kanten av bilden. Nej men hallå. Här kan vi klämma in ett roligt uttryck som heter "Thinking outside the box. In a picture."
Till råga på allt, så seg som jag är, råkar jag också hitta en rubrik på Bilddagbokens hemsida, nämligen "Fotoskolan". Gissa om jag log lite med tanke på några dåliga fotografer/bilder.

"Hej och välkomna till Bilddagbokens Fotoskola. Eftersom det är vår första lektion ska vi nu lära oss hur man tar kort. Jo, såhär gör man!
Tag fram din kamera. Tryck på den lilla knappen som heter ON/OFF. I kameraläget då kan du trycka in halva knappen, lugnt och fint, nej inte hela knappen... Detta gör vi för att få bättre skärpa. Tryck sedan ner hela knappen. Bra. Nästa gång lär vi oss att fokusera på rätt saker. Tack för idag
."

Utvecklingen ser ut att gå framåt, inte sant?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: